Sony MHS-PM5 wit

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Sony MHS-PM5 wit op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,2

b1tchslapper 16-05-2010
Geschreven voor: Sony MHS-PM5 wit

Een week nadat hij uit was meteen gekocht vanwege de 360 graden functie en de mogelijkheid om verschillende lenzen erop te klikken. een leuke pocket sized camera om mee te experimenteren.

Ik heb hem dus nu iets meer dan een maand. Dus ik begin maar meteen met de nadelen gelukkig zijn er dat niet veel. Maar wel iets om over na te denken.

1e wat je gaat opvallen bij gebruik van de Bloggie is de lcd schermgrote waarmee je gaat werken bij opname van film of het maken van foto's. Dit is wat je krijgt als je een pocket sized camera zoekt dus verwacht geen grote scherm. Ik merk bij het opnemen van mezelf dat ik altijd mijn arm gestrekt houd (logisch). Dit maakt het lastig om te zien op zo'n kleine scherm of ik er goed uit zie of niet ;). Het is niet echt een grote nadeel maar omdat het toch is gaan opvallen bij mezelf vertel ik het.

2e nadeel van de bloggie en wat ik mensen zeker adviseer, in wat voor situatie dan ook vermijd het gebruik van de digitale zoom. De digitale zoom is echt slecht en verpest het, dit is iets wat ik al wist van digitale zoom maar puur koppigheid en nieuwsgierig wilde ik het toch uitproberen.
De digitale zoom is echt kansloos. Wil je een beeld uitvergroten... loop er heen. Dit geldt overigens voor alle pocket sized camera's van dit niveau en prijsklassen.

3e nadeel is de batterij duur. Het kost toch aardig wat energie om in HD op te nemen en je hebt ook de neiging om de camera aan te laten staan en te wachten op het moment dat je iets wilt gaan filmen.
Koop dus een reserve batterij(en). Voor mensen die meer dan 8 gig kaartjes bezitten denk ik zelfs dat je niet zal voldoen aan 3 batterijen (als je instaat bent om op dezelfde dag 8+gig kaarten vol te filmen).

4e nadeel is voor Mac gebruikers en dat ben ik zins anderhalf jaar. Op de 1 of ander manier is er geen software voor de 360 graden filmpjes. Wil je 360 graden filmpjes omzetten zul je dus een windows systeem in de buurt moeten hebben of voor OSX gebruikers dualboot.

De enige verklaring die ik kan bedenken waarom niet, is omdat ik ineens zag bij het omzetten van de 360 graden filmpjes dat die waren omgezet naar Windows Media Video (.wmv) standaard zijn ze .mp4 bestanden.

Waarom voor die extensie is gekozen...al sla je me dood.. niet dat .wmv slecht is, maar is dus minder universeel te gebruiken en dus denk ik dat dit een onder de tafel deal is vooral omdat juist mensen met een apple computer zo'n gadget gaan gebruiken. ( Het is interessant voor apple mensen laat ik het zo zeggen ;).
Ik ben geen "officiële profesionele" tech reviewer dus vergeef me als ik mensen hiermee beledigt heb, is simpel wat ik denk.

Dit zijn denk ik wel de 4 belangrijkste nadelen. De overige kleine nadelen zijn hitte problemen. Bij warm weer en dus zweet handen kan het verf of wat het ook is verdwijnen op de knoppen. Na iets meer dan een maand gebruik beginnen de iconen en letters op knoppen te vervagen. Bewaar de Bloggie in een apart hoesje en niet in je broekzak of op plekken waar het warm kan worden.

Met de 360 graden lens kan je echt leuk mee experimenteren. Na het converteren van een filmpje is de kwaliteit redelijk voor zijn prijs. Houd de software site in de gaten voor nieuwe versies. Ik heb gemerkt dat bij de huidige nieuwe versie van de software de kwaliteit sterk verbeterd is. Dus de kwaliteit van de filmpjes hangt ook grotendeels af van de software.

Waar ik erg zeer onder de indruk van ben is de beeldkwaliteit wat dit kleine apparaatje te bieden heeft. Mijn advies voor mensen die dit net hebben aangeschaft is om de huidige instellingen te laten zoals die zijn wanneer je hem uit de doos neemt. Standaard staat dit ingesteld op 720p 60 fps. Voor mij gaf deze instelling de beste kwaliteit video's. Ook is het zo dat je de beste beeld krijgt bij helder weer. Zoals bij alle digitale camera's treed er meer ruis op na mate het donker/slecht weer wordt.

Over het algemeen ben ik zeer blij en tevreden met dit apparaatje en ben ik benieuwd wat voor aparte lenzen er komen. Via Amazone.com geloof ik was er al een aparte groothoek lens beschikbaar die er zo op geklikt kan worden zoals de 360 graden lens.Ik verwacht dus dat er ook een zoom lens komt en andere grappige lenzen.